Vaccinera sig eller inte?

Hur ska man göra? Nu börjar vaccineringen av gravida och riskgrupper här hemma vid oss mot svininfluensan. Jag är verkligen kluven vad gäller detta.

Hur mycket vet man om eventuella fosterskador och även framtida följder då inga vaccinerade ännu hunnit växa upp? Går det över i bröstmjölken? Ja frågorna är många och jag måste nog sätta mig in i det lite mer innan jag fattar ett beslut.

Jag vill ju göra det som är bäst för Lillebror i magen, mig själv och min familj. Hur skulle det påverka Lillebror om jag väljer att INTE vaccinera mig men blir väldigt, väldigt sjuk?

På ett sätt vill jag vaccinera mig för att genom det sättet även skydda Lija lite extra mot eventuell influensa. Men samtidigt vill jag inte preparera kroppen med främmande ämnen som gravid. Jag fick ju inte ens vaccinera mig mot Röda Hund när jag var gravid med Lija för att det påverkar fostret och jag delar ju allt med Lillebror så även detta vaccin.

Ni gravida och ickegravida - hur tänker ni?

Kommentarer
Postat av: mahlin

Jag hade inte gjort det, för som sagt så får man ju inte ens ta vaccinet mot röda hund förrän barnet är fött.

Ska inte vaccinera mina barn heller eftersom man inte vet hur de påverkas av det. Kan ju hända om tio år att man börjar se skador. DÅ skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Risken att du blir livshotande sjuk i svininfluensan är ju väldigt liten, men risken för bebisen med vaccinet vet man ju inte.

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig/er. OCh hoppas att allt är bra annars.

Kram

2009-10-14 @ 20:41:07
URL: http://detharligalivet.blogspot.com
Postat av: Jonna

Jag vet inte, hela svininfluensan känns så förstorad. Vad jag har förstått är den inte alls farligast för gamla och barn. Utan för unga vuxna med dåligt hjärta.



Jag ska inte vaccinera mig.



Men vad du ska göra kan ju bara du bestämma:/ Jag förstår att det är svårt att avgöra vad som är bäst.

2009-10-14 @ 20:44:22
URL: http://jonnatvartemot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0