Blivande spätta?!



Provsitter pappas motorcykel som luftades lite idag.



Fortsatta härliga semestertider och underbart väder. Vi är inne på den femte och sista veckan nu innan det är back to business för pappa N. Det har varit underbart att haft fem härliga veckor tillsammans och vi har hunnit det vi tänkt och lite till samt bara varit. Men bara för att semestern är slut så är inte sommaren slut utan det gäller att fortsätta njuta och ta tillvara på den relativt korta sommaren innan mysiga hösten kommer. Ja, jag gillar hösten då man får kura inne, tända ljus, dricka te, laga goda höstgrytor och titta på film invirad i filtar i soffan.

Igår plockade vi massa svarta vinbär här utanför på gården och sedan kokade vi saft. Ojojoj vilken god saft det blev - mästerlig! Lija plockade mest vinbär ifrån backen och åt hur många som helst. Vi ska nog plocka lite mer och göra ännu mer saft för det är verkligen oslagbart med hemmagjord svartvinbärssaft.

I fredags var vi till Lijas gammelmormor i skogen och hälsade på. Jag,N, Lija och Janina gav oss ut i skogen för att leta kantareller och det finns verkligen massor av det gula guldet i skogen nu. Tyvärr var det inte helt lätt att plocka med en rastlös niomånaders och en trotsig fyraåring men litegranna fick vi med oss.

Janina ramlade uppe på en mosse och N gick för att hjälpa henne upp, då ser han en huggorm bara drygt tre decimeter ifrån där hon ramlade! Han tog fort upp henne och gick därifrån, sa ingenting till varken henne eller mig förrän vi kommit en bit bort. Jag har nämligen extrem fobi för ormar och hade förmodligen kutat hela vägen tillbaka om han nämnt det. Mormor har bott där i många år och hennes mor innan det och de kan räkna på en hand hur många ormar de sett där genom åren, så jag har kännt mig hyfsat säker i skogarna där men nu vette katten...

Lija fortsätter avancera med sitt gående och blir säkrare och säkrare. Vi försöker "träna" henne att gå mer utan vårat stöd och hon skriker och vill inte men provar sen att ta ett par stapplande steg själv. Hon bubblar för fullt vissa dagar och försöker härma allt vi säger, ibland får hon in en lyckoträff men hon är bäst på att säga mamma. Det säger hon klart och tydligt när hon vill mig något, hon svamlar inte bara. Lilla mammagrisen.

Hon äter smörgåsar själv och dricker ur både glas och pipmugg. Pincettgreppet har hon varit duktig på länge, sedan hon var sex månader, och det kommer väl till användning när det ska plockas in smörgåsbitar i munnen.

Jag har förresten hittat en smoothie här i affären som hon är helt tokig i. Den är så bra för hon kan hålla och dricka den själv. Ikväll låg hon i mitt knä och drack två stycken på raken själv. Jag ska fota och visa sorten imorgon för den är verkligen suverän och väldigt populär hos sådana här små finsmakare.



Vinbärsmumsare.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0