Migrän på gång...

Lija pyntar Will här om dagen. Han ser måttligt road ut;)

Usch, jag vaknade av att jag hade blixtrande huvudvärk. Jag får typ migrän en gång om året och just idag när det är tryckande värme så skulle den såklart komma på besök....

Jag har fyllt poolen till barnen och de plaskar och skrattar. Jag sitter i skuggan bredvid och hinkar vatten och försöker mota bort huvudvärken.

På torsdag bär det av till Öland, härligt att värmen kommer lagom till dess. Det är bara resan ner som kommer att bli lite jobbig. Vi får åka tidigt helt enkelt så att de sover ett par timmar.

Nöjd kille som äntligen fått egna målarfärger, han har varit sååå avundsjuk på Lija;)

Så här ser det ut innan läggdags hemma hos oss. Filmvisning och nenne.

Grattis Mamma/Mormor 50 år!!!!

HURRA HURRA HURRA HURRA!!!!

P.S Kolla brevlådan mamma! D.S

Midsommarhelgen

Midsommar firades i Furuvik och färden dit startade med att Lija blev åksjuk men fram kom vi och vi inledde Midsommarafton med finlunch på Furuviks Brygga. Barnportioner med oxfilè och större portioner till oss vuxna.

Vi hade en toppendag i parken och vädret var verkligen med oss. Efter en dag i parken så checkade vi in i våra safaritält och grillade. Barnen, åtminstone Lija, tyckte det var häftigt att sova i tält och somnade gott i det mysiga tältet. Rekommenderas verkligen. El i tälten, sex bäddar(sängar), altan och utemöbler. Supermysigt!

Dagen efter sken solen så vi tog en till tur i parken och badade bland annat i äventyrsbadet.

Barnportion med grillade oxe till Lijas glädje.

Lija väntar spänt på att få åka lilla berg o dalbanan, masken.

Hon är alldeles tokig i att åka karuseller och kan åka hur mycket som helst.

Nöjd!

Will nöjde sig med att titta på...

Koncentrerad kille.

Will åkte också draken.

Dags för masken igen!

Liz klappade getter.

Will tyckte dom var läskiga.

Första dagen hade ponnyn Mimmi gått hem för dagen när vi skulle rida men pappa N ställde upp och agerade pålle.

Dags för flodfärd bland kajmaner och flamingos bland annat.

Ida kirrade biffen.

Lite brist på tjusiga uppläggningfat...

Dags för dagens höjdpunkt. Till Lijas lycka var det samma häst som förra året, Mimmi. Som Lija har pratat om den hästen.

Lija tyckte att apan såg ledsen ut och jag kan nog hålla med henne...

Will är ju så fascinerad av hästar så vi tänkte att han skulle få rida på snälla Mimmi men det ville han absolut inte;)

Det enda Lija pratar om sedan vi kom hem är att hon fick mata lilla killingen Yngve med välling.

Vädret blev kanon så vårt lilla vattendjur kunde få bada.

Svenskt midsommarväder

Will blir så nöjd när han lyckas komma över Lijas målargrejer och är snabb som en liten vessla upp på hennes stol. Han fick faktiskt egna målargrejer igår så nu får han, till sin lycka, vara med och måla.

Regnet fullkomligen öser ner utanför. Det passar oss ganska bra så får vi packat och städat. Vi tog ett ganska klokt beslut att inte åka upp till Furuvik redan idag utan det får bli tidigt imorgon bitti. Det känns inte så kul att sitta i ett tält när regnet fullkomligen öser ner.

Nu är det Alfons Åberg, eller Asse och pappan som Lija säger, på tvn. Will klättrar mest runt och har myror i brallan. Energi till tusen den lille killen, han skulle behöva ett hamsterhjul eller något;)
Jag ska pausa lite här hemma och slänga på dom regnkläderna och gå ut och plaska lite innan lunch. Jag måste leta fram Lijas gamla gummistövlar till Will också, känns som om det kan behövas.

Will är djupt försjunken i sin absoluta favvofilm, Spirit - hästen från vildmarken. Han är väldigt förtjust i hästar och det är lite skräckblandad förtjusning. De gånger han träffat hästar så har han blivit frustrerad men samtidigt nyfiken och uppspelt.

Lekparken igår.

Semesterplanerar

I detta safaritält sussar vi förhoppningsvis gott imorgon.

Imorgon bär det av till Furuviks camping och djurparken där. Vi ska bo i safaritält i skogen och det kommer att bli ett äventyr i sig för barnen. Lija pratar hela tiden om att sova i tält och jag tror att den upplevelsen är större i sig än själva parken, just för tillfället iallafall.

Vi kommer att fira midsommar där tillsammans med Ida med familj som ska bo i tältet bredvid oss. Hoppas bara att vädret är med oss men det verkar faktiskt så.

Veckan efter bär det av till Öland och bo i stuga där tillsammans med grannarna. Vi har hyrt varsin stuga alldeles bredvid savannen vid Ölands djurpark. Tre nätter blir det där och i mitten av juli blir det vidare till Gotland, världens finaste ställe att vara på på sommaren, allra helst Fårö. Längtar!

Bandyspel härom dagen. Det visade sig att klubborna går att använda till lite av varje...

Tok!!

Pyssel en dag när regnet vräkte ner.

Pizzabak i fredags, alla vill vara med och baka men främst för att äta pålägget.

Lija mumsar pizzasallad i Sala.

Lija testar så att allt får plats i takboxen inför semestern.

Ibland händer det...

Jag har faktiskt vunnit två stycken tävlingar den senaste veckan. Den ena vinsten var denna ring ifrån märket Miss Dee som har väldigt mycket fina smycken. I ringen är det graverat "Kärlek" på alla möjliga språk. Superfin och min stil.

Den andra vinsten var detta vita läderarmband med blommor ifrån OXXO. Underbart!

Ibland har man tur, även om det inte händer allt för ofta;)

Ny vecka och snart semester!

Lucky Little Me startade sin rea idag så det passade bra att slå till på UV dräkten ifrån Molo till Lija som jag spanat in. Will har Lijas rosa sedan förra säsongen och jag är verkligen nöjd med dom.

Helgen försvann med en faslig fart men så var den också fullspäckad. I lördags var vi till min mormor och mina hemtrakter runt Sala. Vi kollade in mormors nya boende, den lilla släktgården från 1892 är nu till salu. Lite sorgligt men mormor kommer att få det jättebra i sitt nya lilla radhus.

Igår var vi till Busborgen i Västerås och det var ett riktigt träningspass både för stora och små. Hur kul som helst var det iallafall och det var trötta barn som satte sig i bilen efter fyra timmars bus.

Midsommar är det tänkt att vi ska fira i Furuvik, besök på djurparken samt camping i safaritält. Dessvärre verkar det inte som om att vi kommer att ha vädret på vår sida. Jag hoppas verkligen att det hinner förändras tills dess...

Länk till Hemnet.

Gårdagens reafynd!!!

Jag sprang på en riktig reabomb igår hos Sportamore. Mörkgröna Hunterstövlar för, håll i er, 434 riksdaler!!!! 70% rea så jag slog till direkt och tur var väl det för en dryg kvart senare var de slut.

Har ju sedan tidigare ett par svarta men får väl variera mig;)

Bildregn från mobilen

Jag har fortfarande inte hittat sladden till systemkameran men sladden till mobilen är återfunnen så jag passade på att tömma den.

Veckan har gått i ett, vi har bland annat varit på barnens avdelningar på dagis och träffat deras fröknar samt kommit fram till ett inskolningsschema. Barnen kommer att skolas in samtidigt under två veckor så vi får se vem av oss som ska skola in vem.

De kommer ju att gå på olika avdelningar, Lija hade kunnat gå på småbarn tillsammans med Will en termin men det kändes lika bra att hon började på "storbarn" på en gång istället för att skolas om till nästa vår igen.
Dessutom tror jag att det är bra för dom att få vara lite självständiga. Det kan nog lätt bli så att Lija ska ta hand om Will och försvara honom. De är ju nästan ihopvuxna ibland och det är nog bara nyttigt för dom. De ses ju mycket i varje fall.

Jag märkte bara när vi var där nu i veckan att tillsammans stack de iväg och utforskade varenda vrå och leksak men hamnade en ensam så var det inte riktigt samma go.

Så det blir en liten utmaning för dom men en nyttig sådan tror jag. Det ska bli otroligt spännande att se hur det går. Lijas inskolning kommer nog att ta sina två veckor misstänker jag...

"Klipper" i vinbärsbuskarna.

Alex och Lija svalkar sig på gården.

Grabbarna meckar upp en basketkorg som för övrigt är sönderkastad nu...

Vaxholm.

Will var överlycklig när han fick en egen bil så nu slipper de slåss om den;)

Glasspaus, bordet är numera vitmålat.

Jag lyckades med en finfin bondbränna...

Vi ska möta pappa vid tåget och Lija har plockat blommor till han. "Lija ässar blommor".

Will tar igen sig på gräsmattan.

Kvarterets faror.

Filmmys i puffen.

Ett år sedan (brist på nya bilder)

Will för exakt ett år sedan.

Lija för exakt två år sedan.

Slarvmaja som jag ibland är (fast jag skyller på N) så lyckas jag inte hitta någon av mina kamerasladdar. Irriterande och jag avskyr att blogga utan aktuella bilder. SKA lösa problemet ikväll, det här går ju inte för sig. Ni som har mig på Facebook har iallafall sett en hel del bilder.

Vi har haft en kanonhelg, njutit av solen, badat och hunnit med en hel del hemma faktiskt.

Nedräkning inför semester som startar vid midsommar. Då åker vi till Furuvik och bor i safaritält med barnen. Det blir nog en spännande upplevelse för dom. Sedan hur mycket sömn det blir den natten återstår att se...

Veckan efter bär det av till Öland där vi har hyrt stuga. Grannarna ska också med det kommer att bli kalas!

Nu ska vi fixa iordning oss, vi har latat oss framför tvn nu på morgonen. Eftermiddagen ska spenderas med Camilla och grabbarna.

Njutit av värmen idag med

Efter en hel dag på stranden i trevligt sällskap så ligger vi nu helt utslagna i soffan hela gänget. Det är en skaplig promenad dit och hem och det känns i den här värmen.

Nu ska jag ta tag i allt här hemma och göra lite fredagsfint och njuta av helgen.

Sol & Bad

Lennox och Will leker i vattenbrynet.

Vi har haft en toppendag på stranden med Camilla och Lennox. Superbra strand, långgrundt, stor gräsyta att leka på och vi var så gott som ensamma där. Hur bra som helst!

Picknickade med pastasallad och fikade. Det blir en favorit i repris imorgon eftersom att barnen och mammorna stormtrivdes.

Lija njöt och pysslade på. Hon är ingen badkruka hon inte...

Ankjakt.

Det åskade och mullrade men vi klarade oss undan och hade toppenväder.

Stranden helt för oss själva, lyxigt!

Lija kollade om vinbären mognat sedan igår...

Strandväder

Lija och jag vattenkammade Will, se så stilig han blev!

Idag blir det en dag på stranden med Camilla och Lennox. Det är egentligen inte alls så tokigt med gångavstånd till stränder och Mälaren. Jag fixade pastasallad igår som vi ska ha med oss. Dags att packa väskan och Will ska få inviga sina nya badshorts ifrån Lindex. Säkrar nog dock upp med en simblöja med tanke på hur det senaste strandbesöket gick...

Ha en underbar dag i solen alla!!!

Sommaravslutning

Will och Lennox äter glas i gräset.

Idag hade öppna förskolan sommaravslutning i Skeppsparken. Glass, fika, fiskedamm, Idas sommarvisa och lek i parken var succè. Jag tycker det är lite mysigt att få sjunga in sommar och snart semester med Idas sommarvisa. Jag kommer att vara mamman som sitter och bölar i kyrkan på alla avslutningar i framtiden;)

När Will vilade passade jag på att köra ett pass på crosstrainern, bättre sent än aldrig inför beach 2011.

N är iväg och köper en takbox till bilen inför sommar och semester, jag vet inte hur vi skulle få plats annars med packning och barn trots att vi har en av de största combisarna. Men med en takbox så ordnar det nog upp sig.

Dags att bada och vispa vällingar, kanske masar mig ut på en PW i finvädret sedan.

Lija höll koll på Lennox.

Fiskefångsten, masken som kryper i sitt land.

Världens goaste små pirater<3<3

Beach 2011

Lija är kittad inför stranden med ny baddräkt och skor. Jag köpte ju faktiskt ett par äkta Crocs till henne men hon gillade dom inte alls. Så det fick bli en favorit i repris från Lindex. Jag ska köpa en UV dräkt åt henne också men jag gissar att en baddräkt också kommer till användning.

Sveriges Nationaldag i bilder

Vi firade nationaldagen vid Krägga Herrgård i goda vänners sällskap.

Vi mumsade burgare direkt i från grillen i solskenet.

Fiskedammslycka:)

En lycklig Alex.

En lycklig Lija.

TokLija!

Will matar pappa med lakrits.

Lija plockar blommor.

Alex red på hästen Volvo.

Så var det Lijas tur..

Fröken skulle INTE ha hjälp av mamma, nej hon skulle rida själv minsann.

Will dansade järnet på knattediscot.

Lija och mamma med;)

En dag i Skärgården

Vi började med att besöka Siggesta Gård på Värmdö. Vi klappade grisar, hälsade på hästarna i stallet och klappade kaniner. Tyvärr var ponnyridningen stängd (??), som Lija hade sett fram emot. Men vi fick komma in i privatstallet och klappa och mata en liten ponny så hon var nöjd ändå.

Will som är så fascinerad av hästar på film och tv var vettskrämd;)

Här har han fått syn på en "farlig" häst igen.

Mmm mjukglass.

Vaxholms kastell.

Hamnen i Vaxholm.

Lija är ett riktigt badmonster, trots att det är iskallt i vattnet så är hon inte sen i.

Will går numer under smeknamnet Fribajsaren, ingen ytterligare information om det här;)

Utsikt från restaurangen där vi käkade en lätt middag.

Lija stod för underhållningen under middagen...

En riktig toppendag med suveränt väder och glada barn. Det är egentligen fantastiskt att vi bara har dryga 45 minuters restid ut till den fantastiska skärgården. Det måste absolut utnyttjas mer.

Sommar & Sol

Vilket väder! Äntligen sommar!

Vi har varit ute och njutit hela dagen. Frukosten har ätits under äppelträdet likaså lunch och sedan middag tillsammans med grannarna. Barnen har busat och busat och badat i poolen. De fullkomligen stupade i säng nu ikväll. Det sista Lija sa var mamma, Lija är glad, Lija "ässar" mamma. Fina, fina hjärtat.

Min bäste vän i soffan ikväll får bli flaskan med aftersun. Klumpigt, jag som alltid ser till att INTE bränna mig. Jaja, imorgon får det bli barnens SPF 50 på stranden.

Magnus busar med Will.

Lija samlade sniglar.

Lilla Jönssonligan smider planer...

Man tager vad man haver...

OBS, meckandet med braständaren skedde såklart under uppsikt. Om någon undrar vad han har runt munnen så är det zinksalva, han har fått utslag av nappen. Så vi smörjer och försöker undvika napp så gott det går. Han har den sällan vaken tid men ibland så har nöden ingen lag;)

Will älskar, precis som Lija, att hjälpa pappa att skruva och fixa. De är väldigt koncentrerade och fokuserade faktiskt.
Häromdagen så målade Lija och N lite möbler och Lija hade fokus i nästan två timmar!!! Ganska imponerande, önskar jag hade det tålamodet ibland;)

Även frökens fötter växer

Jag var bra sugen på ett par typ gladiatorsandaler till Lija, men i det stora hela så är det just sådana här som fungerar bäst till lek och bus. Så det blev ett par Timberland som siter som gjutna, mjuka och följsamma.
Barnens Hus har dom till kampanjpris just nu, 249: ( ord. pris 399:-).

Tadaaa!

Jag är så himla nöjd! Will fick även han en svart BRIO Sit att växa med, absolut bästa stolen. Stadig som bara den och tar minimalt med plats.
Så nu bjuder jag gärna på middag:)

Det ingick ytterligare två stolar men de fyller ingen funktion just nu så de har vi inte packat upp.

Ut med det gamla...

Matgruppen Ted ifrån MIO.

Det gamla Elipsebordet (som egentligen aldrig passat in) som vi har haft som matbord hade gjort sitt så nu var det dags för en uppfräschning. Detta set från MIO har vi tidigare spanat in och nu när de har kampanj ( dryga 5000:- istället för 10 000:- ) så var det inte mycket att fundera på. Högblankt i vitaste vitt, kantigt och rektangulärt med plats för åtta personer, precis vad vi behövde.

N håller på att skruva ihop det i skrivande stund så jag återkommer såklart med bilder på det färdiga resultatet.

För övrigt njuter vi av ledighet och jag och Lija ska snart ha lite egentid och hitta på något.