Första Advent



Adventsstaken står färdig i väntan på att tändas igår kväll. Lija tittade med stora ögon på när jag fixade.



I vanliga fall gillar jag svart och vitt, stilrent. Men när det kommer till julen så är det rött och färger som gäller. Granen brukar bli som tagen ur en Walt Disney film med alla regnbågens färger.

Vi har haft en supermysig första advent och bara varit hemma hela dagen. Vi fixade en julfrukost idag igen och tände det första ljuset. Alla stjärnor i fönstrena är också på plats och Lija springer runt och ropar titta titta hela tiden åt dom. Så sjunger vi Blinka Lilla Stjärna för henne och hon dansar och gör rörelserna till. Så hon uppskattade verkligen mitt jobb med att pynta och göra fint.
Jag längtar efter att se hennes reaktioner när hon kommer upp på julaftonsmorgonen och får syn på granen. Ojojoj vad hon ska säga titta då!

Nu ligger jag i sängen, ska snart sätta på hörlurarna och radion. Jag brukar lyssna på Karlavagnen på P4, det har jag gjort sedan jag bodde hos min mormor under tonåren. Då satt vi uppe i stugan, drack varm choklad (riktig på kakao som mormor gjorde), käkade ostmackor och hade det bra. Sedan dess är just det väldigt rogivande för mig och ett bra sätt att koppla av på. Annars är jag sådan att jag hela tiden måste göra någonting, jag tittar på tv samtidigt som jag läser eller surfar. Jag har svårt att koncentrera mig på en film utan att samtidigt greja med något - jag är hopplös och rastlös. Myror i brallorna hela tiden!

Årets julkort är också fixade, godkände korrekturen och de har gått i tryck så jag hoppas de kommer i veckan. Det såg så fint ut. Jag får visa dom när mottagarna har fått sina för jag tror en del av dom läser här inne...?

Jag känner mig inte alls stressad denna jul, fastän det bara är tre veckor kvar. Inte alls mycket klappar som ska köpas, allt julpynt och fix har jag koll på, korten är fixade och på väg. Ja det känns som om jag är ute i god tid helt enkelt.
Kanske bara för att jag vet att jag inte orkar med att stressa nu med en liten att ta hand om och en liten i magen. Stress gör att jag får sammandragningar direkt och det är ingen höjdare.
Det verkar som om man får mer framförhållning när man blir mamma också, håller ni med?

Imorgon ska vi på en liten julklappsutflykt. Jag och Lija, Maritha och Emilia, Magnus och Alex tänkte åka till Kista på lite klappjakt. Jag är inte så förtjust i Kista gallerian men är nyfiken på deras nyöppning och den nya barnavdelningen.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0