Välkommen vecka 23 - månad 6





Vi fotade en serie magbilder också i torsdags, mysigt! Jag måste leta rätt på bilder när jag var med Lija i samma vecka. Har faktiskt inte tittat och jämfört något ännu.

Vecka 23

Kroppen:
Man kan känna hur barnet rör och vänder på sig. Ännu finns det gott om plats i livmodern. Det går även att urskilja i vilket position barnet ligger. Ibland kan det göra tillfälligt ont i sidan som kan orsakas av att livmodermuskulaturen töjer sig mycket. Många upplever den här tiden som en positiv del av graviditeten. Barnet är inte alltför tungt än och det är fortfarande långt kvar till förlossningen. Men alla är inte lyckliga och mår bra under graviditeten. En vanlig orsak kan vara oro inför hur livet med ett litet barn kommer att bli. Vissa blivande mammor är ofta sjuka. Det beror på att immunförsvaret påverkas så att det fungerar lite sämre under graviditeten.

Barnet: Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme. Huvudhåret har börjat växa ut och en del barn kan ha riktigt tjockt hår redan som nyfödda. Barnet hickar när det ligger i livmodern, ett nyfött barn hickar också ofta. Nu är det mer kännbart och känns igen som ett rytmiskt dunk.

Källa: Familjeliv

Egna reflektioner: Jag har nu börjat öka i vikt, plus 2 kilo. Med Lija gick jag sammanlagt upp 25 kilo och så mycket verkar det inte bli denna gång.
Lillebror är också mer livlig dygnet runt än vad Lija var. Kanske känner jag alla rörelser mycket tydligare för att moderkakan ligger långt bak och högt upp?
I övrigt mår jag oförskämt bra, varken särskilt tung eller otymplig, ännu...


Kommentarer
Postat av: emma - mamma till meja

Underbara bilder precis som dom tidigare :) Hoppas ni får en bra måndag!

2009-11-16 @ 08:51:52
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Fia

Underbart vackra bilder!! Vilket kul minne att ha tillsammans med sitt (sina - med brorsan i magen:)) barn!

2009-11-16 @ 14:42:10
Postat av: Ida

Åh vad fin! längtar

2009-11-16 @ 21:05:05
Postat av: Emma

Ida: Tack gumman! Snart smäller det till och du är lika rund och go;)



Fia: Tack! Ja det var precis så jag tänkte. Och hur mycket lyckade bilder har man på sig själv innan?? Kan vara kul en dag när man är gammal och grå sedan;)

2009-11-16 @ 22:04:28
URL: http://livetmedlija.blogg.se/
Postat av: Erika

JÄTTEfina bilder! ja vagnen är mycket snyggare IRl än vad jag först trodde. Stadig och bra, är helnöjd

2009-11-17 @ 21:11:16
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: veronica

hej vännen...

shit vilka vackra bilder på dig! helt underbara....

och hur kan man vara så jävla snygg och gravid!!! love!!!!

veronica

2009-11-18 @ 11:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0