Tvåmånadersdagen startade på barnakuten



Will slappar på en snorgrön bänk i väntrummet på barnakuten på Akademiska.

Will fick feber i natt, 39,2. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa att vi absolut måste åka in med honom omedelbart. Alvedon var INTE att tänka på till en sådan här liten man. Sagt och gjort, klockan 03:30 kom en taxi och körde oss till akuten, för 100:- som en sjukresa kostar. Annars kostar en vanlig taxiresa till Uppsala drygt 1000 spänn. Väl där så frågar de om jag har gett honom alvedon?? Nää det var inte direkt dom direktiv jag fick när jag ringde sa jag förvånat. Sköterskorna bara skakade på huvudet, gav mig en alvedon att ge honom och sedan fick vi sätta oss i väntrummet.
Efter en timme kom de och gav mig en temp och sa åt mig att tempa honom, frågade vad den visade ( 37,6 )  och skickade sedan hem oss!!

Jag bad dom ringa och beställa en sjuktaxi åt oss på samma sätt som vi kom dit och som sjukvårdsrådgiviningen sagt att jag kunde göra. Får till svar att så dålig är han inte så ni är berättigade till det!
Sådär satt vi, jag och Will med feber mitt i natten, utan att kunna ta oss hem. Eller jo vi kunde ju ta en taxi hem för dryga tusenlappen, men jag tyckte det var lite dyrt för en alvedon när sjukvårdsrådgivningen klantat till det. De sa ju dessutom till mig att jag kunde ta taxi hem. Det var så det fungerade sa dom.

Så jag gick tillbaka in till barnakuten, sa som det var, tjatade och trilskades och till slut så ville dom nog bli av med mig så hon fixade så en läkare grejade ett intyg så vi fick en sjukresa hem för 100 kronor.
Det sista hon sa till mig var att du vet väl att jag inte får göra så här va? Hmm jag orkade inte ens tacka henne för jag var så sur över hur allting hanterats och även av deras ovänliga inställning på akuten.

Självklart hade jag tagit en taxi för en tusing hem om Will varit väldigt dålig, gapig och missnöjd, men han sov så gott på sin alvedon så det var det minsta problemet.

Jag sov ikapp med Will i taxin och var hemma strax innan åtta på morgonen. Då fick jag sova en timme innan barnen tyckte det var dags att göra morgon. Så med en dryg timmas sömn på ett dygn så är jag nu ganska mör och signar off. Will mår prima och har inte någon feber längre nu på kvällen. Förmodligen fick han en släng av Lijas mystiska virus.



Väntar på taxin hem, han var så duktig lilla killen.



En av världens två finaste på sin tvåmånadersdag.




Kommentarer
Postat av: Emma - mamma till Meja

Åh vad trött man blir på att dom är så otrevliga. Nu hade du ju faktiskt ringt och kollat vad du skulle göra innan ni åkte in... suck

2010-04-29 @ 07:16:26
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se/
Postat av: Annika

Herregud vilket kaos. Så sjukt system det där med sjukresa. Var ju lika för mig när jag skulle in på njurstensoperationen. Betala 1000-1200 för nåt man måste in på....Skumt att de sa att du måste åka in utan att först ge alvedon! Idioter!

Hoppas ni mår bra nu i alla fall!

2010-04-29 @ 07:50:12
URL: http://mrsbelestam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0