Förlossninggsberättelse nummer två

Här kommer en resumè av förlossningen och graviditeten med Will. Jag skrev en likadan efter att Lija kommit och den hittar du här.

Graviditeten

*Vilka var dina favorit kläder? Tights/strumpbyxor och vida tunikor. Mina UGGliknande stövlar är utnötta.
*Vad var din/dina favorit rätter? Inget speciellt denna gång faktiskt.

*Vad var dina/din favorit dryck? Definitivt färskpressad juice och så julmust.
*Vad tyckte du inte om? Rött kött som jag i vanliga fall älskar. Hade lite svårt för kött överlag.
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Ja kött då.
*Vad var du mest sugen på? Frukt och grönsaker. Julmust och lussekatter.
*Hade du halsbränna? Ja väldigt mycket på slutet.
*Hade du foglossning? Ja litegrann. Jag kände av det när jag gick i backar eller snömodd.
*Hade du sammandragningar? Ja ganska mycket redan tidigt i graviditeten.

*Mådde du illa? Ja, hela tiden de första tolv veckorna.
*Vilken sovställning var bäst? På sidan.

*När var din BF dag? 15/3-10

*Gick du över tiden? Nej, han föddes 12 dagar innan BF.
*Hur mycket gick du upp i vikt? Exakt tio kilo.
*Hade du mycket vätska i kroppen?
Nej jag hann aldrig svullna upp.
*Hur var ditt psyke? Toppen - mådde kanon även denna gång. Kanske svackade det lite på slutet när jag fick svårt att röra mig som vanligt.

*Gnällde/klagade du? Nja jo lite på slutet tror jag N skulle säga.
*Vad trodde du det var för kön? Flicka.
*Visste du vad det var för kön? Ja vid rutinultraljudet fick vi veta att det var en Lillebror i magen. Jag såg det också själv med egna ögon.
*Hur låg ditt SF mått? Exakt på kurvan, lite under på slutet då min mage sjönk väldigt tidigt denna gång.

*Var du rädd för något? Att det skulle bli en jättebebis och att förlossningen skulle se likadan ut som förra gången.
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Att jag skulle göra det mesta av jobbet hemma. Att det skulle gå fort.

Förlossningen
*När började din förlossning? Själva förlossningen startade omkring kl 23:00 den 2/3 då de tog hinnorna och vattnet gick.
*Hur började den? Se ovan.

*När åkte du/ni in till förlossningen? Tisdag den 2/3 klockan 20:00.
*
Varför? Regelbundna förvärkar sedan ett dygn tillbaka. Tio minuters mellanrum, i bilen på väg in var det 4-5 minuter emellan.

*Vem/vilka åkte du in med?
Min man N och dotter Lija.

*
Fick du/ni åka hem igen?
Nej vi blev inskrivna direkt.
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Uppsala Akademiska
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 3-4 centimeter tror jag
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Klockan 21:00 skrevs vi in och fick ett förlossningsrum. N tog Lija och åkte hem medans jag fick epiduralen. Hon gjorde tre försök innan den satt och det var inte något vidare. Klockan 23:00 tog de hinnorna så att vattnet gick. Värkarna kom genast igång och tilltog i styrka. Det kände jag inte någonting av tack vare epiduralen. Omkring klockan ett var jag helt öppen. Men några krystvärkar fick jag aldrig denna gång heller. Jag kämpade och kämpade men kom aldrig över den sista "kanten"  eller vad jag ska kalla det. Det krävdes för att krystvärkarna skulle komma igång ordentligt.

Jag blev tröttare och tröttare och fick grymt ont i ryggen pga att han låg så långt ner och pressade mot ryggraden. Precis som förra gången. Till slut, efter flera timmar utan att krystvärkarna drog igång så sa N åt dom att hämta läkare och sugklocka och då var det över på en minut och två drag med klockan. Så denna förlossning var ganska identisk med den förra med uteblivna krystvärkar. Passagen i bäckenet är för trång så jag får inte barnet över den sista biten utan hjälp.

*Hur ser du på förlossningen idag? Ja efter denna gång så har jag ännu mer kött på benen och mer erfarenhet inför en eventuell tredje förlossning. Då är jag ganska säker på att det blir ett planerat snitt.

Men jag tycker att det gick väldigt bra fram till krystvärkarna.

*Vilka/vilken var med under förlossningen? Min man N och en barnmorska.
*Tog du nått smärtstillande?
Ja EDA.
*
Vad tyckte du var jobbigast?
De uteblivna krystvärkarna och väntan på dom samt tiden hemma efteråt med hemska eftervärkar.
*Var du rädd för något? Ja att de skulle bli tvungna att göra ett akut snitt.
*
Hur lång tid tog det?
Totalt 7 timmar.

Barnet

*Vad blev det för kön? Pojke
*Hur mycket vägde barnet?
3450 gram
*Hur lång var barnet? 50 cm
*Vad var huvudomfånget? 36 cm
*Hur mådde barnet?  Han mådde prima.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0